Monday, June 27, 2011

NOVEL : Cerita Cintaku 4

Bismillah..

Salam semua, ni sambungannya, kalau ada kekurangan mintak maap noh n bley komen tau utk baiki jalan cerita ni..maseh suma~~


Bahagian 4

Sedutan bahagian lepas….

Dari dalam kereta, Azim melihat beberapa orang berjalan menuju ke masjid. Dalam kelompok manusia itu, Azim seolah-olah terpandang seseorang yang dikenalinya.

Tak mungkinlah dia. Dia?? pergi masjid?? kiamat la jawabnya. Solat pon tak pernah. Orang lain tu. Pelanduk dua serupa kot.

Azim cuba meyakinkan dirinya kelibat yang dia nampak tadi tu bukanlah seseorang yang sedang bermain di fikirannya saat itu. Disandarkan kembali kepalanya di kusyen kereta.
 ...................

Rizman berjalan seperti biasa ke masjid. Memang sengaja rumah sewa yang dicari berdekatan dengan masjid. Mudah untuk dia ke sana dengan hanya berjalan kaki. Tapi malam itu, menjadi luar kebiasaannya apabila dia terlihat kelibat Azim ketika hendak melangkah ke masjid. Terhenti sebentar langkahnya kerana tidak percaya pada pandangan mata kepalanya sendiri. Namun dalam hati kecilnya terdetik sesuatu. Syukurlah akhirnya kau berubah,Azim.

Rizman mengakui dalam hatinya yang hidayah itu milik Allah dan menjadi hakNya untuk membuka jalan hidayah itu kepada sesiapapun hatta kepada insan hina yang telah jauh tersesat seperti dirinya. Maha Besar Allah atas segala rahmat dan kurnianNya. Rizman memanjatkan kesyukuran seraya beristighfar dalam hati mengenangkan zaman silamnya. Rizman tersentak apabila seorang jemaah merempuhnya. Langkah kakinya terus diatur laju menuju ke masjid walaupun ada sesuatu yang perlu dibicarakan bersama Azim. Tiada panggilan sepenting panggilan Ilahi, bisik hati kecilnya.

Rizman berhajat untuk menyapa Azim apabila usai solat tadi namun dia hampa. Hatta bayang-bayang Azim pun sudah tidak kelihatan di perkarangan masjid. Rizman sebenarnya menyimpan satu rahsia besar yang patut diketahui Azim, mengenai Hani. Rahsia yang patut dibongkarkan sebelum hubungan Azim dan Hani bertukar ke hubungan yang lebih serius. Khabar terakhir yang didengarinya tentang hubungan mereka berdua adalah tali pertunangan akan diikat dalam masa terdekat namun kesahihannya tidak diketahui.

Sebelum itu terjadi, Azim perlu mendengar penjelasan lanjut darinya sebelum memutuskan untuk meneruskan hubungannya dengan Hani atau tidak. Sikap Azim yang kadang-kala suka serkap jarang dan membuat keputusan terburu-buru itu sungguh merisaukan Rizman. Sebagai teman baik Azim, dirasakan satu tanggungjawab besar sedang dipikul dibahunya selagi perkara sebenar tidak dijelaskan kepada Azim.

Imbas kembali
Rumah Azim di Ibu kota

Telefon Azim bergetar lagi. Entah untuk kali yang ke berapa. Dek kerana bunyi getaran yang membingitkan telinga itu, Azim mencapai telefonnya. Dinyalakan lampu tidur kecil disebelah katilnya. Bunyi itu ternyata menganggu tidurnya.

Hani ni tak abis-abis nak ganggu hidup aku. Dasar perempuan murahan. Azim merengus menzahirkan kebosanannya melayan karenah tak tahu malu Hani itu.

Dipandangnya sekilas skrin telefon. 10 missed calls dan 1 sms. Azim tahu 10 missed calls itu datangnya dari Hani dan dia malas benar untuk ambil kisah, namun sms yang satu itu menarik perhatiannya. Bukan dari Hani. Tapi dari seseorang yang pernah dia tumpangkan siang tadi.

Terima kasih banyak-banyak sebab tumpangkan saya tadi. Allah sahaja yang dapat membalas jasa Azim. Sebelum saya terlupa, hujung minggu ni ada talk dekat masjid. Speaker dijemput khas dari Madinah. Cuma nak inform, kalau-kalau Azim berminat. Salam.

Azim pelik mendengar perkataan talk digunakan oleh Naim, lebih tepat pertama kali didengarinya seumur hidup. Sedangkan selalunya perkataan seperti ceramah ke, kuliah ke, khutbah ke… mungkin ni cara Naim nak ajak aku kot. Kalau dia sebut ceramah agama, nak ke orang macam aku ni pergi? Bijak jugak si Naim ni. Dalam hati Azim memuji kepintaran dan daya kreativiti Naim dalam mengajak kearah kebaikan. Azim tersenyum sendiri. Cepat-cepat dia membalas sms Naim. Jarinya laju menaip di keypad Strawberrynya itu.

Minggu ni saya bercuti di kampung. Rasanya tak dapat ikut. Anyway, thanks ajak.

Selepas menekan send, Azim terus membaringkan kembali badannya dan mematikan suis lampu. Dia berkira-kira untuk menyambung semula tidurnya yang terganggu sebentar tadi. Puas dicuba lelapkan mata namun ternyata dia gagal. Terlayar-layar di skrin mindanya peristiwa siang tadi ketika pulang dari kerja bersama Naim. Mimpi yang meninggalkan seribu persoalan dalam kepalanya.

Azim bingung bagaimana dia boleh teresak-esak sebegitu rupa, sedangkan dia bukanlah jenis lelaki yang senang menitiskan air mata seperti sesetengah kawan-kawannya yang menangis tersedu-sedan hanya kerana sad ending dalam drama korea. Dia bukanlah lelaki yang mudah menangis kerana putus cinta atau sebagainya. Dia lelaki yang kononnya kuat, tidak pernah menangis tapi malam itu dia tumpas akhirnya. Dia kalah jua akhirnya kerana takutkan satu kuasa yang ternyata lebih besar dari keegoannya.

Azim masih ligat berfikir apakah yang ingin disampaikan kepadanya melalui mimpi tersebut. Dipandangnya kosong potret Monalisa dan beberapa lukisan lain yang tergantung di biliknya. Selalunya gambar-gambar itulah yang menenangkan jiwanya tatkala serabut memikirkan urusan pejabat dan sebagainya. Dan sepatutnya dia berehat seukupnya kerana esok dia perlu memandu jauh pulang ke kampung Opahnya. Puas dicari kesimpulan mimpinya itu hingga akhirnya Azim terlelap begitu sahaja.

Imbas kembali
Di Kafe Setabak, KL

Hari ini, Hani keluar lagi minum kopi bersama rakan baik teman lelakinya merangkap pendengar setia ceritera cintanya dengan Azim.  Banyak masa dihabiskan bertiga. Namun kebelakangan ini, Azim jarang sekali menyertai mereka. Dihambat kesibukan kerja barangkali. Berpelukan setiap kali berjumpa menjadi perkara biasa memandangkan mereka bertiga sahabat rapat semenjak menuntut di Korea lagi. Namun setelah bergelak tawa berkongsi cerita mengenai kehidupan seharian, Rizman memulakan perbualan yang agak serius.

“Hani, baik kau hentikan perangai buruk kau ni. Aku bukan apa, Cuma aku kesian dengan Azim tu. Dia tu kawan baik aku tau, aku tak nak belakang hari nanti dia susah. Lagipun, tak baik kau mainkan perasaan orang ni, Hani.” Rizman cuba menasihati Hani dengan cara baik.

“Mana ada aku mainkan perasaan sapa-sapa. Lagipun jangan nak nasihat orang la, Riz. Kau tu baik sangat ka? Ke hulu ke hilir berkepit dengan perempuan entah sapa-sapa. Aku okey apa. At least, aku tak minum, mabuk macam kau sampai tak ingat dunia. Azim tak cakap apa-apa, kau pulak yang over. Heh, cool la.” Hani membela dirinya.

“Aku sedar aku jahat. tapi kau pun kena sedar,Hani yang kau tu tak lama dah nak bertunang. Sikit hari lagi jadi isteri orang tau. Be serious la sket. Benda camni kau tak leh wat main-main.” Nasihat Rizman didengari acuh tak acuh sahaja. 

“So what? Lepas aku kahwin pun, Azim tak boleh nak paksa-paksa aku tinggalkan semua ni. I want to be free. Aku nak hidup cara aku. Dia tak ada hak nak tentukan hidup aku.” Ujar Hani bernada tidak puas hati.

“Eh Cik Hani, sejahat-jahat aku ni pun. Kalau aku nak berkahwin nanti, aku mesti cari yang baik tau. yang bertudung paling kurang, sedap mata memandang. Aku akan pilih yang bersopan, baik, lemah lembut ala-ala perempuan melayu terakhir tu.” Rizman melontarkan pendapat peribadinya sambil tersenyum macam kerang busuk.

“Orang lelaki ni semua sama ja. Nak perempuan yang baik-baik tapi diri tu? Sedarlah diri tu. Eh Encik Rizman anak Dato’ Malik, perempuan baik idaman kau tu pandang ka lelaki yang keluar masuk kelab malam macam kau ni? Lelaki jahat macam kau sesuai dengan perempuan yang macam kau jugak la. Cermin diri tu dulu. Cakap tu biar ada logik siket, bro.” Hani memulangkan paku buah kerasnya.

“Setidak-tidaknya bila dah kahwin nanti perempuan tu boleh la bimbing aku ke apa ka. Lagipun takkan selamanya nak hidup macam ni? Aku pun sebenarnya rimas dengan dunia macam ni tapi tulah susah jugak nak tinggal benda-benda macam ni sekali dah masuk. Tapi memandangkan korang berdua dah nak berkahwin, sepatutnya salah seorang tu mesti dah bersedia untuk pikul tanggungjawab ni. Ish, besar tanggungjawab tu. Ni yang aku membujang sampai sekarang ni.Tak sangguuup gua.” Rizman sengaja menekan suara di hujung percakapannya. Dia masih berlagak tenang walaupun Hani kelihatannya seperti akan meletus bila-bila masa dengan statements panas yang dikeluarkan Rizman.

“Dah la, aku nak balik nih.” hani memutuskan perbualan mereka di situ. Dia malas lagi memikirkan perkara itu. Sudahlah sekarang jarang sekali dia berjumpa dengan bakal tunangnya itu, Rizman pulak tak habis-habis nak menyakitkan hatinya.

“Suka hati kau la Hani.Aku ni sebagai kawan cuma nasihat ja. Jangan nanti si Azim tu merana disebabkan kau sudah. aku ni tak suka tengok kawan baik aku tu susah. Lagi satu, hati ni bila-bila ja boleh berubah tau. Hati-hati, Hani. Jangan nanti nasi dah jadi bubur, masa tu….abeh.” ujar Rizman sambil menggeleng-geleng tangannya.

“Dah lah, jom aku hantar kau balik. Teksi pon tak banyak area ni. ” Hani hanya mengangguk tanpa bersuara lagi. Malas dia melayan leteran Rizman.

Azim hanya memandang gelagat mereka berdua. Bermula dengan berpelukan, lepas itu ketawa manja. Nampak benar seperti pasangan yang melepaskan rindu selepas berabad lamanya tidak bersua. Hati Azim mula panas hinggakan penghawa dingin keretanya yang dipasang maksima itu pun tidak mampu menyejukkannya tika itu. Setelah puas bermadu asmara, siap tumpangkan kereta lagi. Pelbagai andaian buruk bermain di kepala Azim, ditambah syaitan yang sentiasa membisikkan kejahatan menyesatkan anak cucu adam.

Azim menghentakkan stereng dihadapannya. Mereka berdua seolah-olah telah lama membuat onar di belakang Azim. Cuma dia yang tertipu dengan muslihat mereka yang kononnya cuma bersahabat baik. Benarlah telahannya selama ini. Mereka memang ada skandal. Patutlah selama ini Hani tidak pernah kisah walaupun dia kerap menolak ajakannya untuk keluar bersama. Rupa-rupanya dah ada yang lain. Ini belum berkahwin, kalau dah kahwin esok entah macam mana jadinya nanti.

Harapkan pagar, pagar makan padi. Harapkan kawan, kawan makan kawan. Sampai hati kau Rizman. Selama ini, dia percaya pada Rizman sepenuhnya. Tanpa curiga dia membenarkan mereka berdua menghabiskan masa bersama kerana dia terlalu sibuk dengan rutin kerjanya yang baru dinaikkan pangkat sebagai Assistant Manager untuk menemani Hani. Hampir saban minggu dia melihat sahaja kelakuan jijik mereka berdua. Kadang-kadang memang sengaja dia memberi alasan untuk tidak turut serta dalam ‘dating’ mereka. Hendak dilihat dan dipastikan kelakuan sebenar mereka dengan mata kepalanya sendiri.

Apakah yang bakal dilakukan Azim Selepas melihat kejadian di Kafe Setabak itu?


2 comments:

dingdong said...

naise la kafe setabak...kekeke

aku said...

^^~

Related Posts with Thumbnails