Wednesday, December 2, 2009

zSHARE video - bfs-tr.cd1.flv

zSHARE video - bfs-tr.cd1.flv

zSHARE video - bfs-tr.cd2.flv

zSHARE video - bfs-tr.cd2.flv

Sunday, November 1, 2009

Bismillah..

hah tu dia...bg hangpa yg tgh dok menantikn peng'update'tan blog aku nih...
dgn penuh bangga+glamour-riak-takbur= KOREAN FOOD FESTIVAL
wat2 kgkwn aku kt mesir, jordan nuh...
ni ha...ak hidup agi kt msia nih..wlpun rasa KIMCHI seakan2 membunuh seleraku utk sepnjang hayat nih..
tapi rasa BULGOGI dan KIMBAP+BIBIMBAP menjadikan aku still bersaiz XXL...ye ke..tp skrg dah L..huhu
tuk yg len..ak nk share bg hangpa suma lagi jelez kt aku..jgn marah..
aku tunjuk dr starting point masa event nih....


ngah siapkan khemah...pulun Kahfai pulun...jian seng aja2


ngah kopek cendawan pon nk eksyen lebih...fokus3!!!


ngah sediakan bahan2 tuk wat BULGOGI...ala2 dging masak kicap versi Msia


depa ni sbnaqnya tgh posing maut ngan beras nih...papun, gaya mau ada..


baguih2...fokus...nasib candid, kalu x...senyum mcm cndawan busuk plak depa nih..


ni aku...kononnya chief bhgian nasi...


swoh masak nasi korea....ak hentam nasi melayu ja...haha


ni cikgu ak....rasa sdap giler BULGOGI nih..tp bau...innalillah....


ni dging yg telah dihancur lumatkan oleh kami satu batch...haha...training tok raya haji..


ni org atasan INTEC...nmpk ak x...ak sdg smbnyi dr 'babyrazi'...tuh kt blkg periuk..hihi


tu dia...perasmian acara....yg sblah 2 tgh tggu turn dia tuk melunyaikan BULGOGI...


air tgn org korea...wlpun da srg tgn plastik..ttp sedap...


sdg membancuh 'insamcha', teh ginseng korea...rasa mcm pil 'chi kit teck aun' pon da gak...isyk3


ni eksyen je..konfom...fuh..tgok gmbr ja dah cair mulut ak...hisssp..


maskot 'agasshi' dan 'ajosshi'...bila ak nk skurus nih...


suasana bhgian VIP..ak x dak kt sini...dok kt dpur ja...main arang..huk99


persembahan VIP...ala2 korea la gak....


fuh..da gitar...ala2 Yuna versi Msia gitu..


ni ha...main dram...mmg konfom control macho...maap kalu terasa...panas3


mgkin terkena penangan BULGOGI...ni lah jadiny...cian2


mmg baguih..leh wat laki nih...tapi......(T..T)

jgn lupa komen tau...

Monday, October 19, 2009

sem 1 korean programme

Bismillah..

waaaa....aku sedih...btul2 sdey
nak tau...sebab pa ak sdey
sebab tukar klas la ak sdey
tiada lagi yg lebih sdey
inilah kenangan2 yg kurangkn sket sdey
sdey oo sdey

bila yg tertulis untukku
adalah yg terbaik untukmu
kanku jadikan kau kenangan
yg terindah dalam hidupku

namun takkan mudah bagiku
meninggalkan jejak hidupmu
yang telah terukir abadi
sebagai kenangan yang
TERINDAH
huhu.....

ketua kelas n sonsengnim..KIMCHI!!!!!



hari sukan intec...byk yg kitorg menang..enjoy betul



huh..pnat btol..baru lepas 4 x 100m, x sempat tukar baju...



songsengnim tlng pakaikan 'hanbok'...ala2 pompuan korea terakhir gitu



bergmbar dgn sonsengnim yg cool...



baru lepas tgok wyang korea dgn sonsengnim..'TSUNAMI'



tgok wyang kat sunway..huk99..sdey btol citer..


baru abeh kelas FSC..fund of speech n communication..mcm tugu negara pon da gak..ish3




candid...hobi pada masa lapang...menelan pil tidur..zzz



cg fizik..snsengnim dan kelas KA..fly to korea...yooha!!!




gambo yg terlintas di pikiran ak stakat nih..

kengkawan yg ak kenal under Yayasan Sultanah Bahiyah



ni la asrama ak...persediaan b4 fly..huhu



anak sape nih...gambar waktu KOREAN SPEECH CONTEST..juara beb



ni hadiah bezday aku..hanim bagi..tak tau la pe maksud dy bg hantu ni kt aku..hihi





Monday, October 5, 2009

SOMEONE WHO REACHES FOR YOUR HANDS AND TOUCHES YOUR HEART...

Bismillah..

first thing aku nak ucap terima kasih, nomu kumawoyo kepada dib dan penghantar mesej serta roommate aku kerana menjadi org pertama yg ucap hepi bezday kat aku...aku ni bkan jenis org yang senang meluahkan perasaan melalui kata-kata...pemalu sket...tapi aku sedar bila perasaan tu diluahkan dengan kata, memang akan buat orang terharu...

disebabkan sifat pemalu aku tu, mungkin menggunakan blog ni sebagai alat penyampai perasaan adalah langkah terbaik...

kepada semua kawan2 yg kenal aku, korang dah bagi hadiah bezday terhebat dan termahal di muka bumi ni kat aku...cuba teka apa??
kenangan manis dan pahit, masin,tawar semuanyalah yang pernah kita kongsi...sama ada waktu kita berkawan atau pun bergaduh...masa sekolah rendah,menengah,kolej...

aku dah menghabiskan sepenuhnya 1/3 dari hidup aku dengan kawan-kawan aku...
bila tiada mak ayah di sebelah untuk aku nangis dan sandarkan kepala, aku cari kawan...
bila aku nak ceritakan bebanan aku yang aku dah tak mampu nak pikul sorang-sorang, aku cari kawan....
bila aku nak bercakap tanpa henti pun aku akan cari kawan....
KAWAN...

aku rasa bangga ada kawan macam korang dalam hidup aku...
korang pon tahukan, hidup baru aku akan bermula
aku tak nak pon tapi aku terpaksa tinggalkan hidup aku yang penuh main-main ni..
sebab aku akan melangkah ke suasana yang bukan sahaja tempatnya baru tp orang disekeliling aku pun orang baru...kawan pon baru

terima kasih korang
kita membesar dan belajar menjadi menjadi orang dewasa bersama-sama
aku masih ingat betapa seronoknya kehidupan di asrama dulu
bila kita sakit...ada kawan yang sanggup tinggalkan kelas sebab kita
bila dengar ja kita sakit..terus jadi bimbang
ada juga yang sanggup bersusah ambilkan makanan untuk kita
ada yang sanggup memaut dan memapah kita bila kita jatuh
ada yang sanggup hulurkan tangan bila kita penat untuk terus melangkah
ada yang sanggup makan sikit semata2 nak kongsi dgn kita yg kelaparan
terima kasih korang
sebab sanggup jadi kawan aku

nanti walaupun kita jauh dan membawa haluan masing2, please jangan lupakan aku..
walaupun tak nampak kat mata tapi kat hati still ada
korang semua yang kenalkan aku dengan hidup nih
korang yang ajar aku macammana nak hadapi hidup nih
sapa2 pon akan rasa bertuah kalau ada kawan macam korang..
so..aku doakan korang semua yang pernah, masih atau baru nak jadi kawan aku...
kita sama2 berusaha n sama2 berjaya
korang yang baca blog aku nih tolong sampaikan pada kawan aku yang len yang
AKU SAYANG KORANG SUMA.....


Tuesday, September 29, 2009

NOVEL : LISA VS MR ZUL....LISA 1 : 1 MR ZUL (1)

Bismillah..

nak cuba try test menulih cita sket...

nak stat kt mana ek...
ok dah jumpa....
CERITA INI REKAAN SEMATA-MATA, TIADA KENA MENGENA DENGAN YANG MASIH HIDUP KE PENGSAN KE PAPE KE SEBAB IANYA REKAAN BLOGGER SEMATA-MATA...ADA PAHAM..kalu ade pon kebetulan je tu..


bAHAGIAN 1



kring!!!
Jam loceng kucing parsi itu berbunyi nyaring. Pukul 6.30 pagi. dengan mata yg masih terpejam rapat, tangan Lisa sibuk mencari kedudukan jam mengikut latitud dan longitud yg telah dihafalnya selama ini. tapi pg ini entah makhluk mana yg mengubahnya...cari punya cari..tak jumpa-jumpa..teraba-raba dalam gelap...tetiba
prang!!!
'aduh, cancel, hancus top-up aku minggu nih..kena beli jam baru lagi...kali lepas dah beli tikus mondok punya version, pecah jugak...,' Lisa bermonolog dalam hati..namun, mata masih terpejam..ini serious..

"dah pukul berapa nih?" Lisa mengomel perlahan.
"Madi, bangun Madi...x elok lewatkan subuh nih..." Lisa mengejutkam Madi dgn nada suara yang begitu prihatin.

Madi yg baru sahaja masuk ke bilik setelah selesai mandi, menggeleng-gelengkan kepalanya. dah nak tercabut sendi aku goyangkan badan ko Lisa. Nak kejutkan aku, konon. kalu tidur tu, jangankan bom, wat konsert Sure Heboh kat tepi telinga ko pon belum tentu terbuka mata tu.

"woi..mamai ke ape..aku da bangun ar..dah wangi pon nih, ko tu yg slalu Subuh gajah...bangun arr...bangun!!!!" Madi menjerit kuat di telinga Lisa.


Lisa..Lisa..ko memang suka betul la ngan binatang ni..jam kau yg setia tu pon setiap kali ko beli bentuk binatang..tau la ko nak jadi penyelidik haiwan...sampaikan sembahyang subuh pun ko amek gajah punye...Lisa..Lisa..pencinta hewan..jgn tunggu janda hewan sudah..

"madi..sampai ati ko..x kejut aku..ari ni aku da kelas pukul 8 beb..mati aku madi..mati..madi, tolong aku!!!" jerit Lisa dari dalam tandas.


"apenye??"


"iron kan tudung ak, smalam x smpat la..please!!!"


hmmm...tau pon takut, dengan Mr zul tu ko jangan main-main Lisa...rasanya baik aku suruh Mr zul yg kejut ko pagi-pagi..baru padan muka muka..tapi kalu dia yg kejut..belum papa ko dah bangun, sengih macam kerang + lala busuk depan dia...

"yelah..ko tu mandi cepat sket..ari ni tak payah nak nyayi-nyayi dalam toilet tu..orang cakap nyayi dlam tandas, x de org nk masuk minang..Mr Zul pun tak nak..."


ko ni pun satu Lisa, dah tau esok da kuliah ngan Mr Right ko tu, tak payahlah YM sampai pukul 2,3 pagi..kalu ko bangun malam ok la jugak..qiam ke study ke..tak pon lagi bagos ko tido je awal..org muka bersinar-sinar sebab rajin beribadah tp ko muka bersinar-sinar disuluh cahaya laptop...Lisa..Lisa
memang Lisa lewat betul pagi tu..yalah, pakai tudung je 10 min, belum lg mekap, eye shadow la, eye liner la, eyemore ad ke...kononnya nak pastikan kelihatan perfect depan Mr Right dia tu..yalah kononnya dengan muke dia yg cntik tu, x jadi la dimarahi Mr Zul...ye ke???

lagipun selalunya kuliah stat pukul 10. tak da ribut,x da angin tetiba je Mr Zul awalkan kuliah...dah la buat waktu weekend..peningnya perut..lenguhnya otak mikir tapi demi masa depan yang bersinar-sinar, harapan yang blink-blink gitu... redah je lah Lisa..ye ke..atau sebab ko suke giler abeh kt Mr Zul tu Lisa... sampai telinga dia berasap, marah kat ko sebab ko asyik tersenyum je depan dia macam kerang busuk..wat malu kaum je Lisa nih..

selepas meredah komuter, panjat pulak bas mini kontot..sampailah Lisa ke tempat 'dating'nya bersama Mr Zul dan....rakan sekuliah...kacau betul la..kelas dah stat setengah jam lebih...lisa tahu tu..dah wat persediaan pon tp tak tau la cukup ke tak nak menepis serangan bertubi-tubi dari Mr zul nanti...pasrah je lah..
perlahan-perlahan pintu Dewan Cendana dibuka.....
[to be continued]

Sunday, September 27, 2009

nafsu yang menggoda, akal yang menentukan


Bismillah..
ari tu masa aku g terawih kat surau kolej aku
ad hamba ALLAH ni bg tazkirah pasal nafsu dan akal
tapi aku ingat2 lupa plak cite dia
pas2 ari ni
sdg aku sibuk meneroka laman komputer aku ni
terjumpa balik kisah yang ditazkirahkn malam tu
ceritanya berbunyi begini.....

Dalam sebuah kitab karangan 'Ustman bin Hasan bin Ahmad Asy-Syaakir Alkhaubawiyi, seorang ulama yang hidup dalam abad ke XIII Hijrah, menerangkan bahawa sesungguhnya Allah S.W.T telah menciptakan akal, maka Allah S.W.T telah berfirman yang bermaksud :

"Wahai akal mengadaplah engkau."

Maka akal pun mengadap kehadapan Allah S.W.T., kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud : "Wahai akal berbaliklah engkau!", lalu akal pun berbalik.
Kemudian Allah S.W.T. berfirman lagi yang bermaksud : "Wahai akal! Siapakah aku?". Lalu akal pun berkata, "Engkau adalah Tuhan yang menciptakan aku dan aku adalah hamba-Mu yang daif dan lemah."

Lalu Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :

"Wahai akal tidak Ku-ciptakan makhluk yang lebih mulia daripada engkau."

Setelah itu Allah S.W.T menciptakan nafsu, dan berfirman kepadanya yang bermaksud :

"Wahai nafsu, mengadaplah kamu!".
Nafsu tidak menjawab sebaliknya mendiamkan diri. Kemudian Allah S.W.T berfirman lagi yang bermaksud :

"Siapakah engkau dan siapakah Aku?".

Lalu nafsu berkata,

"Aku adalah aku, dan Engkau adalah Engkau."

Setelah itu Allah S.W.T menyiksanya dengan neraka jahim selama 100 tahun, dan kemudian mengeluarkannya. Kemudian Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :

"Siapakah engkau dan siapakah Aku?".

Lalu nafsu berkata,

"Aku adalah aku dan Engkau adalah Engkau."

Lalu Allah S.W.T menyiksa nafsu itu dalam neraka Juu' selama 100 tahun. Setelah dikeluarkan maka Allah S.W.T berfirman yang bermaksud :

"Siapakah engkau dan siapakah Aku?".

Akhirnya nafsu mengakui dengan berkata,

" Aku adalah hamba-Mu dan Kamu adalah tuhanku."

Dalam kitab tersebut juga diterangkan bahawa dengan sebab itulah maka Allah S.W.T mewajibkan puasa. Dengan berpuasa, nafsu menjadi lemah.

Dalam kisah ini dapatlah kita mengetahui bahawa nafsu itu adalah sangat jahat oleh itu hendaklah kita mengawal nafsu itu, jangan biarkan nafsu itu mengawal kita, sebab kalau dia yang mengawal kita maka kita akan musnah.


Monday, September 14, 2009

fly ke MYDIN ke????

Bismillah..

firstly...
aku nak ucap selamat berjuang pada suma kawan2 aku yg da nak fly pagi sok(jiwang plak ak ni)
dulu korang suka 'fly' masa kt asrama
padahal g MYDIN je pon
skrg ni 'aktiviti korg' 2 dah jd reality
fly gi MESIR n JORDAN plak 2
so be happy lah

ak nk ingatkan diri aku n korg
kita kena kuatkan smgat
tabahkn hati kt tmpat orang
jgn takut jgn sedih
ALLAH bersama para pejuang sperti kalian
yg sentiasa menegakkan kalimahNYA di muka bumi
teruskan sahabatku...teruskan (sdih la plak..huahua100x)

pada yg still wat psediaan
BERSEDIALAH korg.....utok perjuangan sebenar(mcm nk g prang plak)
sediakn mental
sediakn fizikal
sediakn ROHANI yg plg pentg...(apa yg pnting.....)

aku yg menulis ni pon 'tunggang langgang' lagi ni
tp x salahkn saling mengingati....
salam ukhwah



Saturday, September 12, 2009

di manakan palestin.....

Bismillah..
dulu video aku buat korg ketawa
sekrng aku nk tunjuk video sedih giler kt korg

video

bile ak tengok video ni
ak rase bertuah gile lahir kt msia
cuba korang bayangkan kite kt sini pegang pensil
diorang kat sana dah pegang senapang
kita makan nasi sedap2 kt sini
diorang makan sisa2 je kat sana
keluarga pula hilang entah ke mana

remaja kita kat sini serahkan hidup dan jiwa kepada hiburan melampau
remaja mereka kat sana serahkan nyawa dan jiwa demi ISLAM
tak perlu berbangga dengan diri
andai kita tak punya semangat spt mereka....



video

sama-samalah kita hayati perjuangan suci mereka
serapkan dalam jiwa kita
sedarkan akal kita bahawa
UMAT ISLAM SEDANG DITINDAS
di mana kita yg kononnya penegak panji ISLAM
di mana kita yg kononnya pembela syiar ISLAM
di mana kita yg kononnya khalifah ALLAH
dimana????
sama-sama akudiadankamu fikirkan...

cekodok versi epal...

Bismillah..
ni aku amek dri iluv islam
nampk sedap btol
tp sabaaar....tggu boke pose dulu





Bahan-bahan
  • 1 biji Apple - buang kulit n sagat
  • 3-4 sudu mkn gula perang- secukup rasa
  • 1 cawan self rising flour
  • air secukupnyer
  • garam secubit
Cara-cara
  • masak apple bersama gula perang atas api sederhana. masak hingga epel lembut.sejukkan.
  • masukkan tepun dan apple. gaul lagi.then masukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan seperti adunan buat jemput pisang
  • Goreng macam biasa hingga kekuningan.
Bismillah..
MARWA AS-SHARBINI: MATI SYAHID KERANA TUDUNGNYA
www.iluvislam.com
nazrie5799
editor: azzahra_solehah




Tidak banyak liputan TV tentang Marwa Al-Sharbini, seorang ibu yang punya seorang anak, sedang mengandung tiga bulan, mati akibat ditikam 18 kali oleh seorang pemuda Jerman keturunan Rusia yang anti-Islam dan anti-Muslim. Tidak ramai pula di kalangan orang Islam sendiri sedar tentang tragedi kejam ini. Yang mereka lebih tahu ialah kematian Raja Pop. Itupun kerana media, terutama TV melampau-lampau liputannya. Berhari-hari, bahkan berminggu masih belum reda isunya.

Ribuan penduduk Mesir menghantar jenazah Marwa ke tempat pengkebumiannya. Beliau tidak sepopular artis tersohor, MJ, tetapi pastinya beliau tersohor di kalangan penduduk langit kerana mempertahankan harga diri, maruah dan agamanya melalui tudungnya, yang dengannya ia syahid. Satellite Marwa ditikam di ruang mahkamah kota Dresden, Jerman sebelum memberikan keterangan atas kesnya. Ia mengadu tentang seorang pemuda Jerman bernama Alex W yang kerap menyebutnya “terrorist” hanya disebabkan beliau berjilbab.

Dalam suatu kesempatan, pemuda itu bahkan pernah menyerang Marwa dan berusaha melepas jilbab Muslimah berasal dari Mesir itu. Di saat berada di mahkamah itulah, Alex kembali menyerang Marwa, kali ini ia menikam Marwa berkali-kali. Suami Marwa yang berusaha melindungi isterinya, terkena tembakan pihak berkuasa yang berdalih tidak sengaja menembak suami Marwa yang kini dalam keadaan kritikal di hospital di Dresden.

Dalam sejarah Islam, seorang wanita Islam cuba dicabul kehormatan dan maruah dirinya oleh seorang Yahudi. Lantas pemuda Islam tangkas membantu hingga menyebabkan pergaduhan antara Yahudi dan orang Islam. Di zaman Khalifah Mu’tasim, seorang wanita meminta tolong dengan berkata: ‘Waa Mu’tasimah!’. Mu’tasim yang berada begitu jauh darinya, apabila mendapat berita tersebut terus menghantar bantuan untuknya.

Hari Jilbab Antarabangsa Umat Islam kini, apa yang dibuatnya? Media dunia umat Islam sendiri hanya pentingkan berita pengkebumian Michael Jackson sendiri. Tiada liputan besar-besaran untuk Marwa, melainkan media Islam khususnya di internet. Untuk mengingati peristiwa ini, Hari Jilbab Antarabangsa dicadangkan bagi mengenang Marwa as-Sharbini. Usul itu dilontarkan oleh Ketua Perhimpunan Mempertahankan Hijab, Abeer Pharaon melalui Islamonline.


hmmm
bila bce artikle ni aku dpt mrasakn kalu kite
masih smbil lewa
lama2 ISLAM 2 akakn tinggal nama je
aku hrp setiap seorg drp kita dpt fikirkan dan renungkn isu ini guna
MATA HATI....
bertindaklah!!!!!
Bismillah..
nak wish




Friday, September 11, 2009

kwiikwiiikwiii

Bismillah..
video

H SATU N SATU

Bismillah..
Influenza A H1N1
www.iluvislam.com
Laman web Nisa Melaka
Dihantar oleh : zamsyariah
Editor : doraemong13




Apakah Influenza A H1N1?

Influenza A H1N1 adalah penyakit respiratori akut yang berjangkit di kalangan babi dan disebabkan oleh virus influenza A. Di kalangan babi, virus ini tersebar melalui titisan air pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung.

Ia juga boleh tersebar melalui babi yang asimptomatik (tidak mempunyai sebarang gejala penyakit tetapi membawa virus Influenza A H1N1).

Berapakah subtypes (jenis) Virus Influenza A yang wujud?

Virus Influenza A H1N1 sentiasa berubah seperti virus influenza yang lain. Terdapat 4 subtypes utama virus influenza A iaitu H1N1 (virus yang biasa ditemui pada babi), H1N2, H3N1 dan H3N2.

Babi boleh dijangkiti virus Avian Influenza (Selesema Burung), virus influenza bermusim manusia, serta virus Swine Influenza (Influenza A H1N1). Babi boleh dijangkiti lebih daripada satu jenis virus pada satu masa. Ini menyebabkan gen virus tersebut bercampur dan menghasilkan virus influenza yang mengandungi gen daripada pelbagai sumber, dikenali sebagai virus yang bercampur (reassortant) .

Walaupun virus Influenza A H1N1 pada kebiasaannya adalah spesis yang spesifik dan hanya menjangkiti babi, namun virus ini boleh menjangkiti manusia. Virus influenza yang dijumpai pada babi pada masa kini adalah virus H1N1.

Di manakah kes jangkitan terhadap manusia pernah terjadi?


Sejak pelaksanaan Peraturan Kesihatan Antarabangsa (IHR) pada 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah melaporkan kes Influenza A H1N1 dari Amerika Syarikat dan Sepanyol. Pada masa ini negara-negara yang terjejas dengan kes Influenza A H1N1 adalah Mexico, Amerika Syarikat dan Kanada.

Untuk maklumat terkini tentang negara-negara yang terjejas, sila rujuk laman web
http://www.moh.gov.my

Apakah tanda dan gejala Influenza A H1N1 pada manusia?


Tanda dan gejala Influenza A H1N1 pada manusia adalah serupa dengan gejala selesema manusia termasuk demam, batuk, sakit tekak, sakit-sakit badan, sakit kepala serta badan berasa sejuk dan lesu. Terdapat juga sesetengah kes yang mengalami cirit birit dan muntah.

Adakah babi dan produknya selamat untuk dimakan?

Ya. Tiada bukti mengaitkan Influenza A H1N1 boleh dipindahkan melalui makanan sekiranya daging atau produk babi disediakan atau dimasak secara betul. Virus Influenza A H1N1 boleh dihapuskan dengan suhu masakan 160 ° F/70 ° C, sejajar dengan panduan am bagi menyediakan daging babi dan daging lain. (tidak bermakna anda boleh makan babi atau menggunakan produknya kerana ianya haram)



Bagaimana manusia boleh dijangkiti?

Manusia selalunya dijangkiti Influenza A H1N1 melalui hubungan langsung dengan babi atau persekitaran yang dijangkiti virus Influenza A H1N1. Terdapat kes di mana manusia yang dijangkiti tidak mempunyai sejarah hubungan secara langsung dengan haiwan ini atau persekitarannya. Jangkitan manusia kepada manusia yang telah dilaporkan adalah terhad kepada hubungan rapat di kalangan manusia dan di dalam kumpulan-kumpulan kecil.

Apakah rawatan bagi Influenza A H1N1?

Kebanyakan kes Influenza A H1N1 yang dilaporkan sebelum ini pulih sepenuhnya daripada penyakit itu tanpa memerlukan rawatan dan antiviral.

Bagi kes yang lebih kritikal, WHO ada mencadangkan ubat antiviral oseltamivir (Tamiflu) dan zanamivir (Relenza) digunakan untuk rawatan Influenza A H1N1.

Berapakah tempoh masa jangkitan Influenza A H1N1 daripada manusia kepada manusia yang lain ?

Mereka yang dijangkiti virus Influenza A H1N1 boleh menyebarkan penyakit ini selagi mereka mempunyai gejala penyakit dan boleh berlanjutan selama 7 hari daripada tarikh mendapat jangkitan (onset) .

Kanak-kanak, terutamanya yang masih kecil, berpotensi menyebarkan penyakit ini pada tempoh yang lebih panjang.

Apa yang boleh dilakukan untuk melindungi diri anda daripada sakit?


Elakkan penyebaran kuman Influenza A dengan mengambil langkah-langkah berikut:

• Jika anda batuk atau bersin:

  • Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu atau sapu tangan
  • Buang tisu yang telah digunakan di bakul sampah
  • Basuh tangan dengan sabun dan air bersih
  • Amalkan kebersihan diri. Basuh tangan dengan kerap menggunakan sabun dan air, terutamanya selepas anda batuk. Pembersih tangan berasaskan alkohol juga boleh digunakan.
  • Elakkan berhubung rapat dengan mereka yang sakit.
  • Jika anda sakit kerana selesema, duduk di rumah dan hadkan hubungan dengan orang lain bagi memastikan anda tidak menjangkiti mereka. Elakkan daripada menyentuh mata, hidung atau mulut anda.
  • Segera dapatkan rawatan di kemudahan kesihatan berdekatan sekiranya anda mengalami tanda dan gejala penyakit ini setelah pulang dari negara atau kawasan yang dijangkiti Influenza A H1N1.


Oleh Nisa Melaka
Label: INFORMASI MUSLIMAT, KESIHATAN MUSLIMAH


Pade sume kwn2 aku
sama ada yg makan babi ataupun tak,
hehe jom kita hapuskan WABAK DURJANA ni...
bersama 'expired'kan wabak ni...
Bismillah..
Jangan, Jangan dan Jangan-Jangan..?
www.iLuvislam.com
di forward oleh : afdhal87

Jangan, jangan dan jangan sengaja lewatkan solat.
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Jangan -jangan tertidur.Kalau tertidur lain cerita.

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar).
Jangan-jangan terbawa keluar najis,habis kotor seluruh rumah kita.


Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah.

Makruh kerana ia membahayakan.
Jangan-jangan sumbing bibir kita.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.
Jangan-jangan berkongsi makan dengan cik lipas dan cik tikus.

Jangan tidur selepas subuh.
Jangan-jangan rezeki kita di kebas orang.

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
Jangan-jangan yang kenyang nafsu semata-mata.

Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Jangan-jangan kita mati dalam perjalanan.
Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.
Jangan-jangan kita dipandang tiga suku (tidak siuman)

Jangan biarkan mata liar di perjalanan.

Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
Jangan-jangan kita ternampak 'sesuatu'.

Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa
kerana mati boleh datang bila-bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa
dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
Jangan-jangan tidak sedar diri bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan taulan.
Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.
Jangan-jangan sakit jiwa.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.
Jangan-jangan fatamorgana sahaja.

Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
Jangan-jangan tiada nikmat rezeki untuk kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik.
Jangan-jangan menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.
Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
Jangan-jangan doa yang tak elok mereka pada kita termakbul pula.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.
Jangan-jangan kita buta mata hati, tak nampak hakikat yang nyata.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.
ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya


"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar." (Surah Al-Ahzab:71)

dan bile aku terbace artikel ni rasanya mmg terkena btng hidung sndiri (terkemek hidung aku) hopefully, kita trus dberikan hidayah oleh Allah untuk sentiasa menampal kekurngan diri dgn mmbuat byk kebaikan di muka bumi Allah ni.


Thursday, September 10, 2009

jadilah kita org yg terasing


Bismillah..ni tajuk sebenar artikel
Beruntunglah Bagi Mereka Yang Asing
Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
www.iluvislam.com
Editor: arisHa27
Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil
[Hadith Muslim no. 145]

ni ada aku terbaca kt iluvislam... kalu nak detail lg
g je ke laman web ni
tp aku petik sket la ap yg da dlm artikle 2

Islam datang menongkah kebiasaan. Manusia sudah biasa menjadi hamba kepada manusia.

Biar pun
perhambaan itu penuh dengan kezaliman dan penderitaan, manusia lebih selesa untuk mengekalkan kebiasaan berbanding menerima perubahan. Zina yang haram sudah menjadi kebiasaan. Lalu pernikahan yang halal menjadi kejanggalan. Arak yang menukar manusia jadi binatang sudah diterima sebagai normal. Makanan dan minuman yang halal lagi baik, dianggap pelik dan menyusahkan.

Riba yang mencengkam dan menyeksa kehidupan sudah diterima pakai sebagai tatacara hidup. Jual beli yang bersih lagi adil, dilihat sebagai asing dan tidak mempunyai masa depan.

Firman Allah SWT:

“Maka sepatutnya ada di antara umat yang telah dibinasakan dahulu daripada kamu itu, orang-orang yang berkelebihan akal fikiran yang melarang kaumnya dari perbuatan-perbuatan jahat di muka bumi tetapi sayang! Tidak ada yang melarang melainkan sedikit sahaja, iaitu orang-orang yang Kami telah selamatkan di antara mereka. Dan orang-orang yang tidak melarang itu telah menitik beratkan segala kemewahan yang diberikan kepada mereka dan menjadilah mereka orang-orang yang berdosa.”
[Hud 11: 116]

Mereka inilah GHURABA! Kerana itulah Rasulullah SAW bersabda:

Islam bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Kemudian ia akan kembali menjadi seperti permulaannya, dianggap ganjil dan asing semula. Namun berikanlah khabar gembira kepada ghuraba’ iaitu orang-orang yang asing ini”
[Riwayat ibn Asaakir dan dinilaikan Sahih oleh al-Albani]

Baginda ditanya,

“Siapakah orang-orang yang asing itu?”

Baginda menjawab,

“Iaitulah mereka yang berusaha memperbaiki manusia ketika golongan ramai sudah menjadi rosak”
[Riwayat Abu Amr al-Dani daripada hadith Ibn Mas’oud. Dinilaikan sahih oleh al-Albani]


Di dalam suatu riwayat yang lain, baginda menjawab,

“Iaitu mereka yang menghidupkan Sunnahku yang telah dimatikan oleh manusia”

Juga dalam satu riwayat yang lain, baginda menjawab,

“Mereka adalah kumpulan kecil di kalangan kelompok ramai yang rosak. Golongan yang menentang kumpulan kecil ini, lebih ramai daripada yang mengikutnya”

bg aku artikel lebih dari bagus
mmg bagus la pendek n pnjang katanya
SO...aku suggest korang g sdiri kt iluvislam cari artikel ni
sama2 baiki diri ek


Wednesday, September 9, 2009


Bismillah..
ni aku cite sket pasal ramadhan
da terbaca satu artikel

kata org ramadhan itu ibarat kepompong (mcm cite penglipur lara plak ni)
dalam kepompong, ulat bulu x bley makan, minum, prgerakan limited, pglihatan terkawal, dan seolah2 trputus dgn dunia luar

kita semua (aku dia dan kamu) memasuki kepompong ramadhan ini sbg ulat bulu
rama2 atau tdaknya kita apbila kepompong ramadhan dikoyakkan dgn kedatangan syawal (dah nak raye la 2)
brgantung kpd sebaik mana kita mnjalani proses metamorfosis spnjg berada dlm kepompong ramadhan

bila tiba hari raye (mcm prnah ku dgr tp d mana ya???)
ada yg masih jadi ulat bulu (kite ke???)
ada yg hmpir mnjadi rama2 dgn sayap yg kecil atau tidak cantik warnanya (kite jgak ke 2??)
dan of coz ada yg mnjadi rama2 yg gemilang dan mmpesonakan org yg melihatnya (x mustahil aku dia dan kamu kan ???)

"aku nak sgt jd rama2 tu"
"aku nk sgt diri aku suci spt saat aku dilahirkan"
"aku nk pastikn takbir aidilfitri sebenar-benarnya takbir utk org brpuasa"
"aku nak masuk syurga melalui pintu Ar-rayyan yang dikhususkn utk org berpuasa"

ni la luahan hati si "aku"
korang suma tak terasa mcm ape yg "aku" rasa ke???
x pe ramadhan masih ade
tp jgn asyik bertangguh sbb ramadhan tiap2 tahun ade, tp kita blom tentu tahun dpan ade lg...kan3

Monday, September 7, 2009


Bismillah..
dengarilah sahabatku Allah memujukmu..At-toyyibat littoyyibin...
an-Nur 26..wanita baik itu dijanjikan untuk lelaki baik dan sebaliknya.
telah tercatat seungkap nama lelaki/perempuan d luh mahfuz untukmu.
cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh ketinggian peribadimu.
jika kau tetap di atas jalan yang diredhai insyaAllah si dia turut di jalan yang sama.
lupakan segala kegundahan, teguhkan diri pada cinta Hakiki nescaya lelaki/perempuan soleh turut kau miliki.
senyumlah pada sinar yang menantimu di hadapan..

Thursday, September 3, 2009


Bismillah..
aku da terbaca kat internet ....pasal solat
banyakkan sekarang orang yang sedaya upaya mencari alasan utk meninggalkan solat,
tp kadang2 bukan niat kita pun utk tinggalkan solat...cuma teralpa, temakan hasutan syaitan kejap tp kalu lepas kita cepat2 bertaubat..OK sgt la tu...
kalu namanya manusia tu mmg akan selalu lupa..leka,
So, bila aku terbaca artikel ni..terasa pulak nak kongsi dgn korang..
utk ingatkan aku, dia dan kamu yang lupa...

korang tahu tak badan kita nie ada 4 komponen utama..tisu aktif,tisu tulang, air dan lemak(ni yg plg byk skali)..

satu kajian dibuat ke atas keberkesanan solat terawih dan puasa ramadhan : sebelum bermulanya ramadhan, komposisi badab diukur dan selepas 21 hari berpuasa, ukuran sekali lagi diambil.kajian mendapati keadaan tubuh adalah sgt baik spt kadar kolestrol yg rendah akibat pembakaran lemak yg korg syg sgt tu dan paras glukosa yang rendah.

posture dlm solat juga dpt mengubati sakit pinggang. pesakit yang mnjalani terapi solat dgn membuat senaman rukuk 90 darjah, sakitnya berkurangan.
kadar denyutan jantung ketika sujud juga adalah paling rendah malahan lebih baik drpd ketika berbaring. kini setiap pesakit jantung menggunakan terapi solat iaitu sujud sebagai senaman selama 30 minit setiap hari.

tapikan korang, utk beribadah kpd Allah sbnrnya yg penting adalah keikhlasan. aku pun bukanlah org yg lyk utk bercakap psal ikhlas ni tp yalah saling mengingati adalah kewajipan seorg muslim terhdp yang lain...


Related Posts with Thumbnails