Saturday, September 12, 2009

di manakan palestin.....

Bismillah..
dulu video aku buat korg ketawa
sekrng aku nk tunjuk video sedih giler kt korg

video

bile ak tengok video ni
ak rase bertuah gile lahir kt msia
cuba korang bayangkan kite kt sini pegang pensil
diorang kat sana dah pegang senapang
kita makan nasi sedap2 kt sini
diorang makan sisa2 je kat sana
keluarga pula hilang entah ke mana

remaja kita kat sini serahkan hidup dan jiwa kepada hiburan melampau
remaja mereka kat sana serahkan nyawa dan jiwa demi ISLAM
tak perlu berbangga dengan diri
andai kita tak punya semangat spt mereka....



video

sama-samalah kita hayati perjuangan suci mereka
serapkan dalam jiwa kita
sedarkan akal kita bahawa
UMAT ISLAM SEDANG DITINDAS
di mana kita yg kononnya penegak panji ISLAM
di mana kita yg kononnya pembela syiar ISLAM
di mana kita yg kononnya khalifah ALLAH
dimana????
sama-sama akudiadankamu fikirkan...

cekodok versi epal...

Bismillah..
ni aku amek dri iluv islam
nampk sedap btol
tp sabaaar....tggu boke pose dulu





Bahan-bahan
  • 1 biji Apple - buang kulit n sagat
  • 3-4 sudu mkn gula perang- secukup rasa
  • 1 cawan self rising flour
  • air secukupnyer
  • garam secubit
Cara-cara
  • masak apple bersama gula perang atas api sederhana. masak hingga epel lembut.sejukkan.
  • masukkan tepun dan apple. gaul lagi.then masukkan air sedikit demi sedikit hingga adunan seperti adunan buat jemput pisang
  • Goreng macam biasa hingga kekuningan.
Bismillah..
MARWA AS-SHARBINI: MATI SYAHID KERANA TUDUNGNYA
www.iluvislam.com
nazrie5799
editor: azzahra_solehah




Tidak banyak liputan TV tentang Marwa Al-Sharbini, seorang ibu yang punya seorang anak, sedang mengandung tiga bulan, mati akibat ditikam 18 kali oleh seorang pemuda Jerman keturunan Rusia yang anti-Islam dan anti-Muslim. Tidak ramai pula di kalangan orang Islam sendiri sedar tentang tragedi kejam ini. Yang mereka lebih tahu ialah kematian Raja Pop. Itupun kerana media, terutama TV melampau-lampau liputannya. Berhari-hari, bahkan berminggu masih belum reda isunya.

Ribuan penduduk Mesir menghantar jenazah Marwa ke tempat pengkebumiannya. Beliau tidak sepopular artis tersohor, MJ, tetapi pastinya beliau tersohor di kalangan penduduk langit kerana mempertahankan harga diri, maruah dan agamanya melalui tudungnya, yang dengannya ia syahid. Satellite Marwa ditikam di ruang mahkamah kota Dresden, Jerman sebelum memberikan keterangan atas kesnya. Ia mengadu tentang seorang pemuda Jerman bernama Alex W yang kerap menyebutnya “terrorist” hanya disebabkan beliau berjilbab.

Dalam suatu kesempatan, pemuda itu bahkan pernah menyerang Marwa dan berusaha melepas jilbab Muslimah berasal dari Mesir itu. Di saat berada di mahkamah itulah, Alex kembali menyerang Marwa, kali ini ia menikam Marwa berkali-kali. Suami Marwa yang berusaha melindungi isterinya, terkena tembakan pihak berkuasa yang berdalih tidak sengaja menembak suami Marwa yang kini dalam keadaan kritikal di hospital di Dresden.

Dalam sejarah Islam, seorang wanita Islam cuba dicabul kehormatan dan maruah dirinya oleh seorang Yahudi. Lantas pemuda Islam tangkas membantu hingga menyebabkan pergaduhan antara Yahudi dan orang Islam. Di zaman Khalifah Mu’tasim, seorang wanita meminta tolong dengan berkata: ‘Waa Mu’tasimah!’. Mu’tasim yang berada begitu jauh darinya, apabila mendapat berita tersebut terus menghantar bantuan untuknya.

Hari Jilbab Antarabangsa Umat Islam kini, apa yang dibuatnya? Media dunia umat Islam sendiri hanya pentingkan berita pengkebumian Michael Jackson sendiri. Tiada liputan besar-besaran untuk Marwa, melainkan media Islam khususnya di internet. Untuk mengingati peristiwa ini, Hari Jilbab Antarabangsa dicadangkan bagi mengenang Marwa as-Sharbini. Usul itu dilontarkan oleh Ketua Perhimpunan Mempertahankan Hijab, Abeer Pharaon melalui Islamonline.


hmmm
bila bce artikle ni aku dpt mrasakn kalu kite
masih smbil lewa
lama2 ISLAM 2 akakn tinggal nama je
aku hrp setiap seorg drp kita dpt fikirkan dan renungkn isu ini guna
MATA HATI....
bertindaklah!!!!!
Bismillah..
nak wish




Friday, September 11, 2009

kwiikwiiikwiii

Bismillah..
video

H SATU N SATU

Bismillah..
Influenza A H1N1
www.iluvislam.com
Laman web Nisa Melaka
Dihantar oleh : zamsyariah
Editor : doraemong13




Apakah Influenza A H1N1?

Influenza A H1N1 adalah penyakit respiratori akut yang berjangkit di kalangan babi dan disebabkan oleh virus influenza A. Di kalangan babi, virus ini tersebar melalui titisan air pernafasan dan hubungan secara langsung atau tidak langsung.

Ia juga boleh tersebar melalui babi yang asimptomatik (tidak mempunyai sebarang gejala penyakit tetapi membawa virus Influenza A H1N1).

Berapakah subtypes (jenis) Virus Influenza A yang wujud?

Virus Influenza A H1N1 sentiasa berubah seperti virus influenza yang lain. Terdapat 4 subtypes utama virus influenza A iaitu H1N1 (virus yang biasa ditemui pada babi), H1N2, H3N1 dan H3N2.

Babi boleh dijangkiti virus Avian Influenza (Selesema Burung), virus influenza bermusim manusia, serta virus Swine Influenza (Influenza A H1N1). Babi boleh dijangkiti lebih daripada satu jenis virus pada satu masa. Ini menyebabkan gen virus tersebut bercampur dan menghasilkan virus influenza yang mengandungi gen daripada pelbagai sumber, dikenali sebagai virus yang bercampur (reassortant) .

Walaupun virus Influenza A H1N1 pada kebiasaannya adalah spesis yang spesifik dan hanya menjangkiti babi, namun virus ini boleh menjangkiti manusia. Virus influenza yang dijumpai pada babi pada masa kini adalah virus H1N1.

Di manakah kes jangkitan terhadap manusia pernah terjadi?


Sejak pelaksanaan Peraturan Kesihatan Antarabangsa (IHR) pada 2007, Pertubuhan Kesihatan Sedunia telah melaporkan kes Influenza A H1N1 dari Amerika Syarikat dan Sepanyol. Pada masa ini negara-negara yang terjejas dengan kes Influenza A H1N1 adalah Mexico, Amerika Syarikat dan Kanada.

Untuk maklumat terkini tentang negara-negara yang terjejas, sila rujuk laman web
http://www.moh.gov.my

Apakah tanda dan gejala Influenza A H1N1 pada manusia?


Tanda dan gejala Influenza A H1N1 pada manusia adalah serupa dengan gejala selesema manusia termasuk demam, batuk, sakit tekak, sakit-sakit badan, sakit kepala serta badan berasa sejuk dan lesu. Terdapat juga sesetengah kes yang mengalami cirit birit dan muntah.

Adakah babi dan produknya selamat untuk dimakan?

Ya. Tiada bukti mengaitkan Influenza A H1N1 boleh dipindahkan melalui makanan sekiranya daging atau produk babi disediakan atau dimasak secara betul. Virus Influenza A H1N1 boleh dihapuskan dengan suhu masakan 160 ° F/70 ° C, sejajar dengan panduan am bagi menyediakan daging babi dan daging lain. (tidak bermakna anda boleh makan babi atau menggunakan produknya kerana ianya haram)



Bagaimana manusia boleh dijangkiti?

Manusia selalunya dijangkiti Influenza A H1N1 melalui hubungan langsung dengan babi atau persekitaran yang dijangkiti virus Influenza A H1N1. Terdapat kes di mana manusia yang dijangkiti tidak mempunyai sejarah hubungan secara langsung dengan haiwan ini atau persekitarannya. Jangkitan manusia kepada manusia yang telah dilaporkan adalah terhad kepada hubungan rapat di kalangan manusia dan di dalam kumpulan-kumpulan kecil.

Apakah rawatan bagi Influenza A H1N1?

Kebanyakan kes Influenza A H1N1 yang dilaporkan sebelum ini pulih sepenuhnya daripada penyakit itu tanpa memerlukan rawatan dan antiviral.

Bagi kes yang lebih kritikal, WHO ada mencadangkan ubat antiviral oseltamivir (Tamiflu) dan zanamivir (Relenza) digunakan untuk rawatan Influenza A H1N1.

Berapakah tempoh masa jangkitan Influenza A H1N1 daripada manusia kepada manusia yang lain ?

Mereka yang dijangkiti virus Influenza A H1N1 boleh menyebarkan penyakit ini selagi mereka mempunyai gejala penyakit dan boleh berlanjutan selama 7 hari daripada tarikh mendapat jangkitan (onset) .

Kanak-kanak, terutamanya yang masih kecil, berpotensi menyebarkan penyakit ini pada tempoh yang lebih panjang.

Apa yang boleh dilakukan untuk melindungi diri anda daripada sakit?


Elakkan penyebaran kuman Influenza A dengan mengambil langkah-langkah berikut:

• Jika anda batuk atau bersin:

  • Tutup hidung dan mulut anda dengan tisu atau sapu tangan
  • Buang tisu yang telah digunakan di bakul sampah
  • Basuh tangan dengan sabun dan air bersih
  • Amalkan kebersihan diri. Basuh tangan dengan kerap menggunakan sabun dan air, terutamanya selepas anda batuk. Pembersih tangan berasaskan alkohol juga boleh digunakan.
  • Elakkan berhubung rapat dengan mereka yang sakit.
  • Jika anda sakit kerana selesema, duduk di rumah dan hadkan hubungan dengan orang lain bagi memastikan anda tidak menjangkiti mereka. Elakkan daripada menyentuh mata, hidung atau mulut anda.
  • Segera dapatkan rawatan di kemudahan kesihatan berdekatan sekiranya anda mengalami tanda dan gejala penyakit ini setelah pulang dari negara atau kawasan yang dijangkiti Influenza A H1N1.


Oleh Nisa Melaka
Label: INFORMASI MUSLIMAT, KESIHATAN MUSLIMAH


Pade sume kwn2 aku
sama ada yg makan babi ataupun tak,
hehe jom kita hapuskan WABAK DURJANA ni...
bersama 'expired'kan wabak ni...
Bismillah..
Jangan, Jangan dan Jangan-Jangan..?
www.iLuvislam.com
di forward oleh : afdhal87

Jangan, jangan dan jangan sengaja lewatkan solat.
Perbuatan ini Allah tidak suka.
Jangan -jangan tertidur.Kalau tertidur lain cerita.

Jangan masuk ke bilik air tanpa memakai alas kaki (selipar).
Jangan-jangan terbawa keluar najis,habis kotor seluruh rumah kita.


Jangan makan dan minum dalam bekas yang pecah.

Makruh kerana ia membahayakan.
Jangan-jangan sumbing bibir kita.

Jangan biarkan pinggan mangkuk yang telah digunakan tidak berbasuh.
Makruh dan mewarisi kepapaan.
Jangan-jangan berkongsi makan dengan cik lipas dan cik tikus.

Jangan tidur selepas subuh.
Jangan-jangan rezeki kita di kebas orang.

Jangan makan tanpa membaca BISMILLAH dan doa makan.
Nanti rezeki kita dikongsi syaitan.
Jangan-jangan yang kenyang nafsu semata-mata.

Jangan keluar rumah tanpa niat untuk membuat kebaikan.
Jangan-jangan kita mati dalam perjalanan.
Jangan pakai sepatu atau selipar yang berlainan pasangan.
Makruh dan mewarisi kepapaan.
Jangan-jangan kita dipandang tiga suku (tidak siuman)

Jangan biarkan mata liar di perjalanan.

Nanti hati kita gelap diselaputi dosa.
Jangan-jangan kita ternampak 'sesuatu'.

Jangan menangguh taubat bila berbuat dosa
kerana mati boleh datang bila-bila masa.

Jangan ego untuk meminta maaf pada ibu bapa
dan sesama manusia kalau memang kita bersalah.
Jangan-jangan tidak sedar diri bersalah.

Jangan mengumpat sesama rakan taulan.
Nanti rosak persahabatan kita hilang bahagia.
Jangan-jangan sakit jiwa.

Jangan lupa bergantung kepada ALLAH dalam setiap kerja kita.
Nanti kita sombong apabila berjaya. Kalau gagal kecewa pula.
Jangan-jangan fatamorgana sahaja.

Jangan bakhil untuk bersedekah.
Sedekah itu memanjangkan umur dan memurahkan rezeki kita.
Jangan-jangan tiada nikmat rezeki untuk kita.

Jangan banyak ketawa. Nanti mati jiwa.
Jangan biasakan berbohong, kerana ia adalah ciri-ciri munafik.
Jangan-jangan menghilangkan kasih orang kepada kita.

Jangan suka menganiaya manusia atau haiwan.
Doa makhluk yang teraniaya cepat dimakbulkan ALLAH.
Jangan-jangan doa yang tak elok mereka pada kita termakbul pula.

Jangan terlalu susah hati dengan urusan dunia.
Akhirat itu lebih utama dan hidup di sana lebih lama dan kekal selamanya.
Jangan-jangan kita buta mata hati, tak nampak hakikat yang nyata.

Jangan mempertikaikan kenapa ISLAM itu berkata JANGAN.
Sebab semuanya untuk keselamatan kita.
ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk hamba ciptaanNya


"Sebarkanlah ajaranku walau satu ayat pun" (Sabda Rasulullah SAW)

"Nescaya Allah memperbaiki bagimu amalan-amalanmu dan mengampuni bagimu dosa-dosamu. Dan barangsiapa mentaati Allah dan Rasul-Nya, maka sesungguhnya ia telah mendapat kemenangan yang besar." (Surah Al-Ahzab:71)

dan bile aku terbace artikel ni rasanya mmg terkena btng hidung sndiri (terkemek hidung aku) hopefully, kita trus dberikan hidayah oleh Allah untuk sentiasa menampal kekurngan diri dgn mmbuat byk kebaikan di muka bumi Allah ni.


Thursday, September 10, 2009

jadilah kita org yg terasing


Bismillah..ni tajuk sebenar artikel
Beruntunglah Bagi Mereka Yang Asing
Ustaz Hasrizal Abdul Jamil
www.iluvislam.com
Editor: arisHa27
Islam bermula sebagai sesuatu yang dianggap asing dan ganjil. Dan ia akan kembali sebagaimana permulaannya, dianggap asing dan ganjil. Maka, beruntunglah orang-orang yang ganjil
[Hadith Muslim no. 145]

ni ada aku terbaca kt iluvislam... kalu nak detail lg
g je ke laman web ni
tp aku petik sket la ap yg da dlm artikle 2

Islam datang menongkah kebiasaan. Manusia sudah biasa menjadi hamba kepada manusia.

Biar pun
perhambaan itu penuh dengan kezaliman dan penderitaan, manusia lebih selesa untuk mengekalkan kebiasaan berbanding menerima perubahan. Zina yang haram sudah menjadi kebiasaan. Lalu pernikahan yang halal menjadi kejanggalan. Arak yang menukar manusia jadi binatang sudah diterima sebagai normal. Makanan dan minuman yang halal lagi baik, dianggap pelik dan menyusahkan.

Riba yang mencengkam dan menyeksa kehidupan sudah diterima pakai sebagai tatacara hidup. Jual beli yang bersih lagi adil, dilihat sebagai asing dan tidak mempunyai masa depan.

Firman Allah SWT:

“Maka sepatutnya ada di antara umat yang telah dibinasakan dahulu daripada kamu itu, orang-orang yang berkelebihan akal fikiran yang melarang kaumnya dari perbuatan-perbuatan jahat di muka bumi tetapi sayang! Tidak ada yang melarang melainkan sedikit sahaja, iaitu orang-orang yang Kami telah selamatkan di antara mereka. Dan orang-orang yang tidak melarang itu telah menitik beratkan segala kemewahan yang diberikan kepada mereka dan menjadilah mereka orang-orang yang berdosa.”
[Hud 11: 116]

Mereka inilah GHURABA! Kerana itulah Rasulullah SAW bersabda:

Islam bermula sebagai sesuatu yang dipandang ganjil. Kemudian ia akan kembali menjadi seperti permulaannya, dianggap ganjil dan asing semula. Namun berikanlah khabar gembira kepada ghuraba’ iaitu orang-orang yang asing ini”
[Riwayat ibn Asaakir dan dinilaikan Sahih oleh al-Albani]

Baginda ditanya,

“Siapakah orang-orang yang asing itu?”

Baginda menjawab,

“Iaitulah mereka yang berusaha memperbaiki manusia ketika golongan ramai sudah menjadi rosak”
[Riwayat Abu Amr al-Dani daripada hadith Ibn Mas’oud. Dinilaikan sahih oleh al-Albani]


Di dalam suatu riwayat yang lain, baginda menjawab,

“Iaitu mereka yang menghidupkan Sunnahku yang telah dimatikan oleh manusia”

Juga dalam satu riwayat yang lain, baginda menjawab,

“Mereka adalah kumpulan kecil di kalangan kelompok ramai yang rosak. Golongan yang menentang kumpulan kecil ini, lebih ramai daripada yang mengikutnya”

bg aku artikel lebih dari bagus
mmg bagus la pendek n pnjang katanya
SO...aku suggest korang g sdiri kt iluvislam cari artikel ni
sama2 baiki diri ek


Wednesday, September 9, 2009


Bismillah..
ni aku cite sket pasal ramadhan
da terbaca satu artikel

kata org ramadhan itu ibarat kepompong (mcm cite penglipur lara plak ni)
dalam kepompong, ulat bulu x bley makan, minum, prgerakan limited, pglihatan terkawal, dan seolah2 trputus dgn dunia luar

kita semua (aku dia dan kamu) memasuki kepompong ramadhan ini sbg ulat bulu
rama2 atau tdaknya kita apbila kepompong ramadhan dikoyakkan dgn kedatangan syawal (dah nak raye la 2)
brgantung kpd sebaik mana kita mnjalani proses metamorfosis spnjg berada dlm kepompong ramadhan

bila tiba hari raye (mcm prnah ku dgr tp d mana ya???)
ada yg masih jadi ulat bulu (kite ke???)
ada yg hmpir mnjadi rama2 dgn sayap yg kecil atau tidak cantik warnanya (kite jgak ke 2??)
dan of coz ada yg mnjadi rama2 yg gemilang dan mmpesonakan org yg melihatnya (x mustahil aku dia dan kamu kan ???)

"aku nak sgt jd rama2 tu"
"aku nk sgt diri aku suci spt saat aku dilahirkan"
"aku nk pastikn takbir aidilfitri sebenar-benarnya takbir utk org brpuasa"
"aku nak masuk syurga melalui pintu Ar-rayyan yang dikhususkn utk org berpuasa"

ni la luahan hati si "aku"
korang suma tak terasa mcm ape yg "aku" rasa ke???
x pe ramadhan masih ade
tp jgn asyik bertangguh sbb ramadhan tiap2 tahun ade, tp kita blom tentu tahun dpan ade lg...kan3

Monday, September 7, 2009


Bismillah..
dengarilah sahabatku Allah memujukmu..At-toyyibat littoyyibin...
an-Nur 26..wanita baik itu dijanjikan untuk lelaki baik dan sebaliknya.
telah tercatat seungkap nama lelaki/perempuan d luh mahfuz untukmu.
cuma peribadinya ditentukan oleh sejauh ketinggian peribadimu.
jika kau tetap di atas jalan yang diredhai insyaAllah si dia turut di jalan yang sama.
lupakan segala kegundahan, teguhkan diri pada cinta Hakiki nescaya lelaki/perempuan soleh turut kau miliki.
senyumlah pada sinar yang menantimu di hadapan..
Related Posts with Thumbnails