Friday, May 6, 2011

NOVEL : Cerita Cintaku...


Bismillah..n salam sejahtera mcm besa...

entry ari ni ialah certot (cerita kontot) tp ala2 cerpen la cuma x layak smpai tahap tu g..
cerita ini ak karang masa kelas kimia, kantoi x fokus...
p kalau ak fokus, kompom ak masuk mimpi terus, nak jaga hati cikgu gak nie...
ni lah hasilnya~~


Bahagian 1





ku ingin kau jadi wanita mulia
yang tahu harga budi dan hati
seorang lelaki bernama suami
kerana kau isteri
ku ingin kau mengerti
bahawa hidup ini
tak semudah yang kita janjikan
yang kita janjikan kerana kau isteriku….

Lagu yang berkumandang dicorong radio itu begitu mendalam dan tersirat liriknya. Harapan yang menggunung dari seorang insan bernama suami kepada pendamping hidupnya. Azim juga begitu. Di setiap penghujung doanya, pasti dititipkan agar suri hidupnya kelak merupakan wanita yang benar-benar mampu membimbingnya ke syurga. Bukan dia sahaja, malahan semua lelaki di dunia ini berhajatkan wanita solehah seperti itu, fikirnya.


Usai solat dhuha, Azim menapak ke jendela biliknya. Terasa segar sekali.Benarlah yang dhuha itu bukan sekadar pembuka pintu rezeki malahan membekalkan tenaga untuk memulakan hari yang baru. Dipicit – picit tengkuknya yang kepenatan. Digerakkan kepala kekiri dan kekanan sambil meregangkan otot badan. Sinar terik mentari menyuluh wajahnya. 


Didongakkan sedikit kepalanya dan dibiarkan sahaja mukanya terkena sinaran itu. Seingat apa yang dibacanya dalam sebuah blog, vitamin E dari sinar matahari sangat banyak khasiatnya. Antaranya boleh melambatkan penuaan kulit dan melindungi sel – sel kulit. Jadi, tiada salahnya membiarkan kulitnya terdedah dengan sinaran itu, fikirnya.


Selepas solat subuh tadi, dia keluar ber’jogging’ bagi memulihkan kembali staminanya setelah penat memandu semalam. Peluh yang merembes keluar dari tubuhnya memberikan kesegaran yang tidak terkata. Ternyata apa yang selalu dilakukan saban pagi sewaktu belajar di Korea dulu masih mampu dipraktikkan sekembalinya ke tanah air. Teringat saat dia berbual dengan seorang pak cik tua yang turut ber’jogging’ di sebuah taman. Matahari baru sahaja menjengah, namun rata – rata rakyat negeri sonata ini telah sibuk bersiap untuk memulakan hari masing - masing.


“Pak cik nak hidup lama, jadi kena bersenam. Baru badan kuat. Kerja pon pantas, " ujar seorang pak cik tua yang umurnya hampir mencecah 70 tahun. Terbongkok - bongkok berjalan namun masih cergas langkahnya.


Bumi sonata ni memang terkenal dengan sikapnya yang 빨리빨리(palli-palli) atau dalam bahasa lainnya, cepat – cepat. Jarang dapat dilihat situasi berlengah-lengah dan membuang masa di kalangan mereka. Kalaupon ada, boleh dikira jumlahnya dengan jari. Teringat kepada butir perbualan Azim dengan pak cik tua itu, Azim berasa sungguh terkesan mendengar prinsip hidup pak cik tersebut. Sangat terkesan hingga memberi suntikan semangat baru kepada Azim.


Kalau pak cik tua itu boleh menjaga kesihatannya untuk hidup lama, seharusnya seorang aku seorang muslim juga berikhtiar untuk hidup lama. Banyak tanggungjawab seorang muslim ini sebenarnya. Bukan setakat solat lima waktu, puasa dan pergi haji sahaja. Azim terus bermonolog dalam hati.


Bagaimana dengan tugas memajukan ekonomi Islam, memantapkan politik Islam dan mengukuhkan ikatan masyarakat Islam sekiranya umat Islam sendiri mengabaikan kesihatan. Kalau bukan kita, nak diserahkan kepada siapa tugas ini? Dalam hati, Azim kagum dengan insan-insan ini. Walaupun mereka tidak dikurniakan nikmat Iman, tetapi nikmat Islam itu telah mereka rasai melalui gaya hidup mereka. Itulah sebenarnya yang diajarkan oleh junjungan besar kepada kita. Sejak itu, Azim bertekad untuk mengubah gaya hidupnya dan turut berusaha mengajak orang yang terdekat dengannya untuk turut sama berubah.


Pagi yang dingin itu dinikmati sepenuhnya sambil ditemani secawan kopi ‘o’ panas. Kopi hasil air tangan Opah tidak pernah ada tandingannya walaupun dibandingkan dengan kopi berjenama seperti Setabak kegilaan masyarakat dunia sekarang.


Dia pun bingung juga sebenarnya. Bingung dengan dirinya dan juga masyarakat dunia. Bagaimana seorang muslim sanggup menyokong tindakan kejam zionis membunuh saudara sendiri di Palestin semata – mata untuk memuaskan nafsu mendapatkan secawan kopi. Dahulunya dia juga jahil, sebelah mata pon tidak dipandang warung kopi tepi jalan. Apatah lagi produk alternatif yang dikeluarkan oleh syarikat muslim. Pilihannya lebih kepada barang – barang berjenama yang terang lagi bersuluh menyumbang kearah kekejaman itu. Rezeki melimpah ruah yang diterima dibazirkan begitu sahaja, memenuhi tuntutan kehendak bukannya keperluan. Dia benar – benar menyesal dengan masa lalunya.


Sedang asyik dia merenung keindahan Sang Pencipta, dia dikejutkan dengan panggilan telefon dari seseorang yang sangat dikenalinya suatu ketika dulu. Namun panggilan itu diabaikan, dibiarkan terus berdering tanpa sahutan….sememangnya dia perlukan masa...


Siapakah sebenarnya yang menghubungi Azim?


Adakan seseorang yang berkaitan dengan kisah lampau Azim?


Nantikan sanbungannya.....


#terima kasih kerana sudi membaca. Akan disambung dalam masa terdekat, tu pon kalau ak mengantuk dlm kelas lagi...hehe
# jgn lupa komen n sumbangkan idea utk bestkan lagi cerita nie^^


sekian...

2 comments:

kak nad said...

assalamualaikum...

wah berbakat ye leha menulis...

teruskan perjuangan~~ akak tunggu sambungannya^^

aku said...

wsalam..x da la bakat sgt pon..bosan2 ni..byk lg kena blajar nk menulis ni..mcm faisal tehrani^^ramlee awang murshid~~

Related Posts with Thumbnails