Thursday, May 26, 2011

NOVEL : Cerita Cintaku 2

Bismillah..
Assalamualaikum dan salam sejahtera...alooooo~~~

*gambar adalah hiasan semata-mata^^
ni part 2 utk certot tanpa tajuk...thankz pd yg sudi baca^^


Bahagian 2

Di dapur, kelihatan Opah sedang tekun memasak sesuatu. Dari aroma masakan, Azim dapat mengagak ikan tenggiri masak lemak cili api pasti menjadi juadah makan tengaharinya. Dahulu ketika berada di Korea, pernah juga dia mencuba resepi Opahnya itu untuk santapan bersama kawan-kawan, berkali-kali Azim mencuba, namun barangkali kerana air tangan yang berbeza, puas dicuba rasanya tetap lain juga.

“Opah, Atuk mana? Dari pagi dah menghilang?

“Atuk kamu tu, kalau tak da mengaji di masjid, biasanya di ke kebun tu. Tak pon, dia ke rumah Imam Harun. Biasa la tu, mengajar agama dekat budak-budak muda di kampung ni, sebelum zohor balik la tu,” ujar Opah sambil mematikan api di dapur.

“Azim. Ni kamu balik ni, bercuti sampai bila? Jarang-jarang kamu balik, alang-alang bermalam la lama sikit kat sini. Terubat sikit sunyi kami ni. Nak mengharap yang lain…” Opah mematikan bicaranya disitu.

Sayu pandangan Opah mengharapkan Azim mengerti maksud pandangan itu. Dan bukan susah juga untuk Azim mentafsir maksud di sebalik redup pandangan mata Opah itu. Tersembunyi seribu rahsia bercampuk aduk antara suka dan duka, tangis dan tawa sepanjang kehidupannya. Azim memahami kesunyian dan kerinduan mereka mengharungi hidup ini. Sekadar termampu, akan cuba diubati kesunyian mereka.

“Azim ambik cuti seminggu, Opah. Azim ingat nak tolong atuk kat kebun tu. Ya la, teringin jugak nak rasa kerja luar ni. Biar berpeluh siket. Kat KL tu asyik terperuk ja dalam bilik. Sakit kepala ni, Opah.” Bicara Azim bersungguh dengan kedua tangan memicit kepalanya.


“Bagus la tu. Opah terdengar jugak iklan dalam tv tu, apa? Badan sihat, otak cerdas? Ha, kerja tu kerja jugak..” ujar Opah.


Plannya memang macam tu pon Opah. Azim pon dah lama tak duduk bersembang dengan Opah, macam dulu-dulu, sambil minum kopi petang – petang, sambil makan cekodok, sambil korek kisah cinta Opah dengan Atuk, hehe. Rindu betul Azim dengan cekodok yang Opah masak. Esok – esok kalau dah kahwin, isteri Azim mesti kena pandai buat cekodok macam Opah. Hehehe…”ujar Azim seolah – olah sudah punya calon.


Senang hati Azim melihat Opahnya tersenyum. Walaupun usaha yang kecil, ini sahaja yang mampu dia lakukan untuk membahagiakan Opah dan Atuknya yang telah membesarkannya dengan penuh kasih sayang. Nak dihitung dan dibalas jasa mereka, mungkin segunung intan pon belum tentu memadai.


“Macam-macam kamu ni Azim. Dah, jom masuk. Dah terik ni. Kejap lagi zohor la tu. Nanti Atuk balik kita makan sama-sama. Opah nak masuk dulu,” ujar Opah sambil berlalu pergi.
Azim mengangguk dan mula mengorak langkahnya ke bilik air. Selangkah dia berjalan, telefon ditangan bergetar menandakan mesej masuk.


Kemana u menghilang ni? I call pon u x angkat? U masih marahkan I lagi ke? Come on, babe. Jangan diam mcm ni je. Call me back, please! –honey-


You have 15 missed calls.


Sms itu dipandangnya sepi. Notification untuk missed calls pon dibiarkan sahaja. Ikutkan hati mahu sahaja Azim offkan telefon, rimas dia dengan sikap Hani yang suka mendesak itu. Namun risau juga kalau-kalau ada panggilan penting dari pejabat, dibiarkan telefonnya hidup. Tiada mood untuk dia melayan perempuan itu. Buat sementara waktu ini, biarlah mereka mengikut haluan masing – masing.


Dia sudah tekad walaupun berat sebenarnya untuk dia menjauhkan diri dari Hani yang dikenali semenjak menuntut di Korea lagi. Kasih dan cintanya terhadap perempuan itu pernah membuatkan dia bergaduh dengan rakan baiknya. Sayangnya kepada Hani melebihi segala-galanya. Namun perbuatan Hani tempoh hari betul – betul menyesakkan dadanya. Semenjak peristiwa itu, dia banyak berfikir. Semenjak itu juga, dia mula belajar untuk hidup dengan lebih serius.


Dia bercadang untuk menemui Imam Harun selepas selesai jemaah zohor di masjid nanti. Banyak soalan yang masih terbuku di benaknya. Dek kerana kekangan masa dan dihambat kesibukan kerja, semua persoalan itu disimpannya hingga ke hari ini. Dia perlukan jawapan kepada setiap kekusutan tersebut. Bila semuanya terungkai, barulah hatinya akan menjadi tenang.


Azim melangkah masuk ke masjid. Dilihat jemaah tidak ramai. Hanya golongan warga tua sebaya Atuk kelihatan di saf hadapan. Kemana- manalah perginya anak-anak muda yang sepatutnya mengimarahkan masjid, menjadi makmum memenuhi saf-saf di rumah Allah ini? Dia terkilan melihat suasana itu, lebih tepatnya rasa bersalah. Kerana dia juga pernah meninggalkan seruan itu. Semakin dia sedar betapa ruginya usia muda yang tidak pernah dihabiskan untuk mencari hidayah,mencari tuhannya. Usia muda yang dihabiskan dengan keseronokan dan kelalaian dunia.


Usainya azan disambut dengan doa. Azim mengusap wajah seraya mengaminkan doa tersebut.


Bila azan berkumandang, maka berdiamlah kamu..segeralah bersolat agar kamu mudah menyebut kalimah 'la ilaha illAllah' kala maut menjemputmu…


Masih terngiang-ngiang kata-kata Ustaz Eliyas dalam ceramah yang diikutinya minggu lepas. Syukur pada tuhan kerana menggerakkan hatinya untuk menumpangkan Naim malam itu. Naim rakan sepejabatnya itu meminta ditumpangkan kerana keretanya rosak dan terpaksa dihantar ke bengkel. Kebetulan mereka memang tinggal di taman yang sama. Azim memang kenal dengan Naim tapi sekadar mengenali nama dan wajah sahaja. Tidak pernah dia berbual dengan Naim. Cuma sering terdengar rakan sepejabat memuji kebaikan Naim.


Takda salahnya pon tumpangkan dia, hari ni dia susah aku tolong, besok-besok mana tau hari aku pulak…monolog Azim sendirian.


Sedang dia memandu, Azim berkata-kata dalam hatinya. Sesekali dia mencuri pandang Naim disebelahnya. Puas dia berfikir bagaimana nak memulakan bicara.


Baik sangat ke Naim ni? Sampaikan Mak Cik Limah tukang cuci tu pon asyik puji si Naim ni. Nampak biasa je. Yelah, dari segi luaran memang nampak la si Naim ni bukan jenis playboy macam aku. Nampak skema je. Boring pon ada. Bahasa apa aku nak guna ni? Blabla…


Tiba-tiba Naim bersuara.


“Kalau tak keberatan, boleh Azim berhenti kejap kat masjid depan tu. Lagipun dah azan ni. Takut tak sempat pulak kalau balik terus. Selalu jammedkan jalan waktu-waktu camni.”


Azim yang sedang mengata Naim dalam hatinya sedikit terperanjat bila Naim tiba-tiba bersuara.


Bila pulak azan? tak dengar pon. Hurmm…yelah ak asyik mengelamun pasal si Naim ni, mana nak dengar…


Tanpa sempat mulutnya menjawab, tangannya terlebih dahulu memulas stereng membelok masuk ke kawasan masjid. Dia pun hairan bagaimana dia boleh hanya menurut sahaja. Lagipun dia tiada sebab untuk menolak permintaan Naim itu.


“Tak nak join skali ke?” ajak Naim.


“Tak pe lah. Awak pergi dulu. Sempat lagi kalau saya buat kat rumah ni. Badan saya rasa tak berasa sihat la,” Azim cuba memberi alasan.


“Betul ni? kalau macam tu, saya pergi dulu.” Naim terus mengorak langkah menuju ke masjid.


Dari dalam kereta, Azim melihat beberapa orang berjalan menuju ke masjid. Dalam kelompok manusia itu, Azim seolah-olah terpandang seseorang yang dikenalinya.


Tak mungkinlah dia. Dia?? pergi masjid?? kiamat la jawabnya. Solat pon tak pernah. Orang lain tu. Pelanduk dua serupa kot.


Azim cuba meyakinkan dirinya kelibat yang dia nampak tadi tu bukanlah seseorang yang sedang bermain di fikirannya saat itu. Disandarkan kembali kepalanya di kusyen kereta. Sedang azan Maghrib sayup berkumandang dari masjid, Azim mematikan radio dan hanya menunggu dalam keretanya. Entah kenapa dia berasa terpanggil untuk mendengar seruan itu, walaupun itu bukanlah kali pertama didengarinya. Suara azan itu sungguh syahdu, begitu membuaikan sehingga membuatkan Azim terlelap.


Berat untuk menolak ajakan Naim, dia pun mengikut Naim masuk ke dalam masjid. Ringan sahaja langkah kakinya menuruti Naim. Itulah kali pertama dia menjejakkan kaki ke masjid setelah sekian lama dan ternyata perasaan yang lahir ketika itu sangatlah berbeza. Seolah-olah ditiupkan suatu ketenangan ke dalam jiwanya. Terlalu damai sehingga sukar untuk ditafsirkan melalui kata-kata.


Di hadapan kelihatan seorang ustaz sedang duduk dikelilingi oleh beberapa orang lelaki. Semuanya berpakaian serba putih. Sungguh bersih dan suci, tenang sesiapa sahaja yang melihatnya. Azim berasa terpanggil untuk duduk bersama mereka. Kelibat Naim langsung tidak kelihatan. Dia terus duduk di sebelah seorang pak cik tua, betul-betul bertentangan dengan ustaz yang berceramah dihadapan.


“Anak ni orang baru kat sini ka? Tak pernah pak cik nampak sebelum ni.” sapa pak cik tua itu.


Azim hanya mengangguk sambil tersenyum. Kemudian fokusnya cuba dialihkan kepada ustaz di hadapan.


Bila azan berkumandang, maka berdiamlah kamu..segeralah bersolat agar kamu mudah menyebut kalimah 'la ilaha illAllah' kala maut menjemputmu. Ingatlah bahawa solat itu tiang agama. Sesiapa yang meninggalkan solat, samalah seperti dia meruntuhkan agamanya. Maut itu datang tidak terawal tidak juga terlewat walaupun sesaat. Tunaikanlah solat wahai saudaraku Azim!


Pandangan mata ustaz itu tepat kearahnya. Tidak tersasar walau seinci. Redup mata ustaz itu langsung tidak menggerunkan Azim bahkan menyebabkan dia sebak. Menyedari kewajipannya untuk menunaikan hak Allah yang selama ini sengaja ditinggalnya. Azim menangis teresak-esak. Sendu tangisnya kedengaran seperti anak kecil. Air mata lelakinya tumpah jua.


“Azim! Azim! Bangun! Kenapa awak teresak-esak ni?”


Azim terkejut lalu bingkas bangun. Dilihat wajahnya basah dengan air mata. Bingkas disapunya air mata yang bersisa. Malu dia apabila menyedari Naim masih memerhatinya dengan wajah risau.


“teruk sangat ke sakit awak? Kena pergi klinik ni. Esok awak ambik cuti la. Nanti saya bagitau bos awak. Biar saya pandu,” ujar Naim lalu keluar dari tempat duduknya dan berjalan kearah tempat duduk pemandu.


Azim masih keliru dengan apa yang dialaminya sebentar tadi. Masih terbayang-bayang redup pandangan ustaz dalam mimpinya tadi. Fikirannya terlalu serabut. Dia menyerahkan kepada Naim untuk memandu. Dia cuma mahu tidur dan lupakan semuanya.


Milik siapakah kelibat yang dilihat Azim semasa menunggu di dalam kereta?


Siapakah Naim sebenarnya?


Rabu, 3.33am


*feel free to drop your comment
*any idea utk memenarikkan lagi cerita ni??

No comments:

Related Posts with Thumbnails